Waarom bij- en omscholing belangrijk is
Pak jij de regie over je eigen ontwikkeling, of wacht je het af? Hoe begin je, wat is er belangrijk voor jou en welke route neem je? Omscholing, bijscholing, upskilling, reskilling. Hoe het ook mag heten, uiteindelijk gaat het om jou en je vermogen om met gelijke tred mee te kunnen in een snel veranderende (digitale) arbeidsmarkt.
De arbeidsmarkt is continu in beweging. Digitalisering en automatisering brengen veranderingen met zich mee die van invloed zijn op onze manier van werken. Veel werkzaamheden worden geautomatiseerd of raken verouderd. De kans op het verliezen van je baan en langdurende werkeloosheid neemt daardoor toe.
Maar deze veranderingen creëren ook mogelijkheden: nieuwe banen en functies, die om andere kennis en vaardigheden vragen. Ben je hier tijdig op voorbereid, dan creëer je rust in je leven. Je blijft relevant voor je huidige werkgever maar je bent er tegelijk ook minder van afhankelijk.
Veranderen van werk, taken of werkzaamheden is best lastig en spannend. Maar… laat je niet gek maken: het is juist een mooie kans om stappen vooruit te maken. En je doet dit makkelijk in je eigen tempo, mits je er tijdig mee start.
Upskilling en reskilling zijn termen die je tegenwoordig veel voorbij ziet komen. Maar wat wordt er mee bedoeld? Upskilling is een nieuw woord voor bijscholing: je leert nieuwe of relevante vaardigheden bij die vandaag en in de toekomst nodig zijn. Reskilling gaat om omscholing; hierbij worden bestaande skills vervangen door nieuwe omdat de huidige skills bijvoorbeeld niet meer passen bij het werk wat je doet. Naast harde technologische skills, zijn softskills ook heel belangrijk. Je kunt hierbij denken aan vaardigheden op het gebied van communicatie, analytisch denken en samenwerken.
Up-of reskilling is de enige oplossing om veranderingen en vernieuwingen in je vakgebied bij te kunnen houden. Wist je dat hardskills gemiddeld binnen 2,5 jaar al hun relevantie verliezen? Het gat tussen aanwezige en benodigde vaardigheden wordt dus veel sneller groter. Het is dus aan jou om dat gat te dichten, of tenminste te verminderen.
We zien dat de regie om te leren en ontwikkelen steeds meer bij de medewerker zelf komt te liggen. Hier zit echt een stijgende lijn in. Medewerkers geven zélf overigens ook aan de touwtjes liever in eigen handen te hebben. Een functioneringsgesprek is doorgaans een mooie gelegenheid om aan te geven waarin je jezelf wil ontwikkelen. Maar ook tussentijds in gesprek gaan met je leidinggevende of een HR-medewerker behoort tot de mogelijkheden. Wil je liever zelf investeren in je eigen toekomst, buiten je werkgever om, dan kan dat natuurlijk ook.
Wat is nu de reden dat werknemers niet overgaan tot actie? Uit een rondvraag komen de volgende bezwaren naar boven waarom hij of zij geen prioriteit geeft aan zijn of haar eigen ontwikkeling:
Toch willen we je inspireren om de stap te zetten en actief na te denken over jouw ontwikkeling. Pak de regie! De tijd, energie en kosten die je in een cursus stopt, wegen niet op tegen de voordelen die je ermee behaalt:
We delen kennis, vaardigheden en inspiratie die jij nodig hebt voor een succesvolle digitale transformatie. Dat doen we al 25 jaar voor de bouw, infra en maakindustrie met een compleet aanbod van cursussen.
Onze trainers maken hierin het verschil. Ze hebben veel kennis en praktijkervaring in het vakgebied, volgen nieuwe ontwikkeling op de voet en kennen de markt en de (werk)processen van onze klanten op hun duimpje. Met hun inspiratie en jouw enthousiasme vinden we samen een weg naar jouw (nieuwe) toekomst.
Geïnteresseerd in ons cursusaanbod? Met onderstaande knoppen kom je direct bij het overzicht voor jouw vakgebied: