IAA Architecten


Minder repererend werk met Dynamo

Martin Schouwink – IAA Architecten

BIM regisseur Martin Schouwink van IAA architecten uit Enschede is één van de BIM kartrekkers binnen het bedrijf. Hij maakte de hele evolutie van het bouwkundig tekenwerk mee. “Ik begon op de MTS nog met tekenen met pen en papier. Tijdens mijn studie werd tekenen met de computer geïntroduceerd en leerde ik werken met AutoCAD. Eigenlijk gaan sindsdien de ontwikkelingen steeds sneller.”

Samen met twee andere collega’s is Schouwink bij IAA architecten verantwoordelijk voor de BIM werkmethodiek. “Naast mijn werkzaamheden als BIM regisseur ben ik ook nog steeds BIM modelleur. Dat is ook de reden dat ik de training ‘Versneld modelleren met Dynamo’ heb gevolgd.” Hij volgde de training in de nieuwe ‘blended training’ opleidingsvorm.

Wat vond je van deze nieuwe ‘blended training’opleidingsvorm?

Voor mij was het volgen van een zelfstudie training via e-learning helemaal nieuw. De combinatie bij blended training, tussen e-learning en klassikaal, heb ik als heel prettig ervaren. De training startte met het online e-learning deel, an company waarbij je in de vorm van opdrachten vooraf een deel zelfstudie kon doen. Vervolgens hadden we drie dagen klassikale training.

Het feit dat je eerst via e-learning kennis maakt met de software, door middel van video’s en opdrachten, zorgt ervoor dat je al de nodige zelfstudie kunt doen. Dat betekent dat het niveau van alle cursisten, op het moment dat de klassikale training start, nagenoeg gelijk is. Zeker bij een training met behoorlijke complexe materie, zoals Dynamo, is deze combinatie in mijn ogen echt ideaal. De trainer hoeft dan in de les niet meer uit te leggen waar bepaalde knoppen en handelingen zitten in de software, waardoor je meteen de diepte in kunt gaan.

Hoe zat het e-learning deel in elkaar?

De training begon met een introductievideo van de trainer van Arkance Systems, Jordi Bergboer. Vervolgens moest je aan de hand van opdrachten aan de slag met de lesstof. Het prettige is dat je het voor jezelf kunt inplannen, als je bijvoorbeeld een ‘verloren uurtje’ hebt, kun je mooi met opdrachten aan de slag. Dat vond ik erg praktisch en overzichtelijk.

En hoe heb je het klassikale deel ervaren?

Het is in mijn ogen wel mogelijk om de training compleet online te doen, maar ik zou persoonlijk het interactieve deel dan wel missen. Het stukje persoonlijke contact in de klas vond ik erg prettig. Als je samen in een ruimte zit heb je toch een andere chemie.

Aan de training namen drie cursisten deel en het leuke was dat iedereen uit een andere beroepsgroep kwam. Eén van de cursisten is werkzaam bij Jumbo en is
verantwoordelijk voor de inrichting van supermarkten. De andere cursist werkt bij Alkondor, een bedrijf in gevelconstructies. Hierdoor konden we ook nog weer van elkaar leren, want iedereen heeft weer een andere kijk op dingen.

Vooraf aan de klassikale training werd er van ons verwacht dat we na hadden gedacht over welke handelingen je in je dagelijkse werk mogelijk zou kunnen automatiseren. In de training gingen we daar vervolgens mee aan de slag. Zelf heb ik een script geschreven om het nummeren van ruimtes in een gebouw in Revit te automatiseren, omdat dit voor ons een zeer tijdrovende klus is tijdens het modelleren.